Massamarketing steeds minder effectief
‘Massamarketing wordt steeds minder effectief, waardoor het salesgesprek weer een cruciale positie krijgt in het verkoopproces’, aldus Management Team van 20 september 2012. Dat verbaast ons niet. Zo deelt PSfm nooit een sample uit. We zorgen ervoor dat een sample wordt gedeeld. Dat er een contactmoment is. Puur strooien kan iedereen, samplen, verkopen en demo’s organiseren met empathie, dat is een heel ander verhaal.
Latente pijn
Het artikel stipt aan dat de vlotte, strak in het pak en net iets te gladde verkoper van weleer plaats moet maken. De verkoper 2.0 houdt zich bezig met zijn klant, adviseert en luistert vooral. Door Management Team mooi verwoord met het aanvoelen van ‘latente’ pijn bij een klant; zaken waar de klant nog niet bewust van is.
Stapje extra
Dat zo’n artikel direct aansluit bij onze salesdienst als deur-tot-deur verkoop, dat is logisch. Voor KPN hebben we de gladde babbel al eeuwen terug in de ijskast geparkeerd. Maar ook voor onze sampling en demonstraties geldt dat we weliswaar een groot bereik hebben, maar niet uitdelen. We geloven niet in het rondstrooien van producten. Goed getraind personeel dat net dat stapje extra zet is key. De ontvanger vragen wat hij van het product vindt. Een gesprekje aanknopen, uitleg geven, wat extra’s doen. Dat is waar je scoort. En waar je merkbeleving start.