Fieldmarketing genereert 5-sterren reviews
Weten hoe fieldmarketing bijdraagt aan online merkbeleving?
65 jaar geleden hebben “Katz en Lazarsfeld” een onderzoek uitgevoerd en gepubliceerd in het boek Personal Influence, the Part Played by People in the Flow of Mass Communications. Uit dit onderzoek kwam onder andere naar voren dat individuen het liefst de mening volgen van mensen waar ze een goed gevoel bij krijgen of waar ze zich mee kunnen identificeren.
Enkele jaren eerder heeft Solomon Asch een onderzoek uitgevoerd dat is gericht op overeenstemming en groepsdruk. Uit dit zogeheten “Asch conformiteitsexperiment” komt heel duidelijk naar voren dat gemiddeld genomen 32% van een groep de mening van de hele groep volgt en dat 75% minimaal één keer een mening van de groep volgde, ook al was deze mening niet de juiste.
In deze theorieën ligt dan ook een grote grondslag voor de totstandkoming van ‘online reviews’ eind jaren ’90.
Vroeger zorgden Tante Jannie en Tante Nel ervoor dat de Moeder des huizes haar keukenkastje vol had staan met Silvo kruiden en stond het gele kratje Heineken in de schuur, omdat dat werd gedronken op de sportvereniging.
Tegenwoordig kiest de consument nog steeds voor de veilige weg die het meeste vertrouwen geeft. Zo heeft de grote Amerikaanse webwinkel Amazon bewezen dat maar liefst 90% van alle consumenten geen producten kopen die minder dan 3 sterren krijgen op haar website.
De tendens van online reviews zorgt ervoor dat consumenten houvast vinden in een mening van een groep gelijkgestemden. Het zijn tenslotte kopers van hetzelfde product, toch?
Het grote verschil met vroeger zit hem nu in het feit dat het aanbod van consumentenproducten en de mogelijkheid om te kunnen kiezen vele malen groter is geworden. Saillant detail is dat de consument hierdoor juist sneller wordt overrompeld en eerder terugvalt op een kleinere selectie vertrouwde producten of merken.
Voor leveranciers van consumentenproducten is het daarom noodzakelijk om dat vertrouwen te winnen en te behouden en dat is het moment waarop Fieldmarketingbureaus in Nederland het verschil maken.
Alle bureaus in Nederland zetten dagelijks hun mensen in om koopgedrag te beïnvloeden en vertrouwen te winnen door een perfecte merkbeleving over te brengen. Van instore demonstraties tot grootschalige sample campagnes, maar denk ook aan aantrekkelijke etalages in de winkelstraten en groots opgebouwde displays op de winkelvloer.
PSfm 100% Fieldmarketing staat klaar voor alle merken in Nederland om het vertrouwen van de consument het laatste zetje te geven en om te zorgen dat de producten van onze klanten bij de consument terechtkomt. Dit doen wij al meer dan 25 jaar en altijd met een glimlach. Want door de consument het beste gevoel te geven bij het merk of product genereren wij 5-sterren reviews!