Blijven communiceren
Wij spraken onlangs een marketing manager van een groot merk waar wij nooit zaken mee hebben gedaan. Ze kent PSfm nog niet. Geeft niks. Niet iedereen hoeft ons bedrijf te kennen. Ze gaf aan heel erg tevreden te zijn met haar huidige leverancier en dat ze voor nu niet de behoefte heeft om nader kennis te maken. Wat fijn. Een klant die over je bedrijf zegt dat ze heel tevreden over je is. Dat is de beste ambassadeur, toch?
Levensgevaarlijk.
Een klant die tevreden is en daarom niet in gesprek gaat met andere leveranciers is levensgevaarlijk. Het is voor ieder ambitieus bedrijf altijd goed om te weten welke experts er met wat voor kennis op de markt zijn. Hoe kan je anders je leverancier uitdagen om te blijven innoveren? Alsof je altijd maar met z’n tweeën bent en nooit een gesprek met een ander voert. Je kabbelt als het ware voort in een relatie zonder prikkels.
Snuffelen aan anderen.
Wij moedigen het aan. Ga alsjeblieft op zoek naar andere leveranciers. Maar blijf loyaal als je tevreden bent. Gebruik de kennis die je tijdens gesprekken opdoet om innovaties en verbeteringen te implementeren bij je huidige leverancier. Op die manier kan je een leverancier altijd blijven uitdagen om te willen verbeteren. Het zou toch verschrikkelijk zijn als een klant zomaar overstapt naar een andere leverancier. Dan heb je dus niet voldaan aan de verwachtingen, wat dus te laat aan het licht is gekomen.
Durf te meten
Wij praten op vaste momenten met onze klanten over onze prestaties. We noemen dit agency performance measurement. Door heel open met elkaar in gesprek te gaan over de kwaliteit van onze diensten komen we nooit voor verrassingen te staan. Bij PSfm hebben we de drive om alles altijd beter te willen doen. Dat zou nooit kunnen als we binnen de relaties die wij met onze klanten hebben niet open over onze problemen zouden praten. Het is net een liefdesrelatie. Als je stopt met communiceren kan je niet aan je relatie werken.
Praat altijd met nieuwe leveranciers. Wellicht raak je geïnspireerd. Wellicht ontdek je manieren om je huidige leverancier te laten verbeteren. Maar boven alles. Praat met je huidige leverancier. Vertel wat beter kan of anders kan. Als je niet met elkaar praat is je relatie gedoemd te sterven. En als je tijdens een kennismaking van je stoel wordt geblazen kan je er altijd alsnog voor kiezen om over te stappen. Je kiest in ieder geval altijd voor de oplossing waarmee jij het beste resultaat denkt te behalen.