3 sampling methodes om rekening mee te houden bij het plannen van een campagne

PSfm - 25 / 03 / 2022

Overweeg je sampling in te zetten voor jouw merk? Kies dan de juiste methode voor jouw product. We geven je inzicht in verschillende methodes voor een succesvolle samplingcampagne.

Massa sampling versus doelgroep sampling

Stel jezelf kritisch de vraag of jij de massa of een specifieke doelgroep wilt bereiken. Als jij voor een massastrategie kiest, dan zijn naamsbekendheid en bereik belangrijke doelstellingen. In dit geval is een landelijke en zo breed mogelijke distributie van je product ook van groot belang. Wil jij een specifiekere doelgroep activeren, dan ligt de focus meer op hoe je jouw doelgroep naar het verkooppunt trekt.

 

Geschikte locaties voor massasampling zijn NS stations, winkelcentra, massa events en festivals. Je bereik is groot, waardoor je in een korte periode veel samples uit kunt delen. Houd er rekening mee dat de vergunningen van deze locaties vaak prijziger zijn. Kies je ervoor om met een samplingteam naar een specifieke locatie te gaan waar jouw doelgroep is? Bijvoorbeeld een lokale supermarkt, sportvereniging, afterwork borrel of hondenbeurs, dan is je bereik relatief lager, maar is de conversie hoger.

 

PSfm kijkt altijd kritisch naar jouw doelstellingen, de kosten per contact en het aantal weken waarbinnen jij je doelstellingen wilt behalen om zo tot de juiste locatiesegmentatie te komen.

 

 

Winter sampling versus zomer sampling

Niet alleen de juiste locatie maar ook het juiste moment is key. Je doelgroep kan een bepaalde locatie bezoeken, maar als ze er op dat moment niet zijn of geen tijd hebben om een sample aan te nemen of te proeven dan neemt de R.O.I. van je campagne direct af.

 

Wil je zomers een product introduceren? Dan kijken wij waar jouw doelgroep op dat moment behoefte aan heeft. Wil jij je bijvoorbeeld richten op de werkende ouder? Kies dan voor een (speel)park of campingtour in plaats van NS stations, waar de traffic in deze periode een stuk lager ligt.

 

Gaan we ’s zomers met een samplingteam voor jou op pad, dan dienen we voor de perfecte service rekening te houden met het eventueel koel houden van de samples. Gaan we met slecht weer op pad? Dan is een plan B (uitwijklocatie) bij slecht weer een vereiste!

 

 

Dry sampling versus wet sampling

Hoewel beide hetzelfde doel hebben, namelijk het laten ervaren van jouw product, is de wijze van executie wel degelijk anders.

 

Dry sampling wordt gezien als indirecte sampling, waarbij het product thuis wordt getest. Het grootste voordeel is dat de kosten relatief lager zijn in verhouding met wet sampling. Het nadeel is dat je niet zeker weet of de sample daadwerkelijk wordt getest.

 

Bij wet sampling laat je je product direct proeven of ervaren door de consument. Daarnaast biedt dit moment de kans om feedback te vragen over het product, wat interessante inzichten oplevert. Deze data wordt iedere actiedag direct geregistreerd door middel van ons in-house rapportagesysteem M.A.R.K.. Let erop dat je slechts een aantal vragen stelt om zo bruikbare input te verzamelen en niet teveel tijd van de consument vraagt. Je dient er daarnaast rekening mee te houden dat je voor wet sampling meer tijd per contact nodig hebt.

 

Tot slot houden wij, afhankelijk van dry of wet sampling, rekening met de keuze van het type locatie. Mocht je advies op maat willen, neem dan contact met ons op!