Artikel

Dood door communicatie…

Ik sprak onlangs een marketing manager van een groot merk waar wij nooit zaken mee hebben gedaan. Ze kent PSfm nog niet. Geeft niks. Niet iedereen hoeft mij of ons bedrijf te kennen. Ze gaf aan heel erg tevreden te zijn met haar huidige leverancier en dat ze voor nu niet de behoefte heeft om nader kennis te maken. Wat fijn. Een klant die over je bedrijf zegt dat ze heel tevreden over je is. Dat is de beste ambassadeur, toch?

 

Levensgevaarlijk.

Een klant die tevreden is en daarom niet in gesprek gaat met andere leveranciers is levensgevaarlijk. Het is voor ieder ambitieus bedrijf altijd goed om te weten welke experts er met wat voor kennis op de markt zijn. Hoe kan je anders je leverancier uitdagen om te blijven innoveren? Alsof je altijd maar met z’n tweeën bent en nooit een gesprek met een ander voert. Je kabbelt als het ware voort in een relatie zonder prikkels.

 

Snuffelen aan anderen.

Ik moedig het aan. Ga alsjeblieft op zoek naar andere leveranciers. Maar blijf loyaal als je tevreden bent. Gebruik de kennis die je tijdens gesprekken opdoet om innovaties en verbeteringen te implementeren bij je huidige leverancier. Op die manier kan je een leverancier altijd blijven uitdagen om te willen verbeteren. Het zou toch verschrikkelijk zijn als een klant zomaar overstapt naar een andere leverancier. Dan heb je dus niet voldaan aan de verwachtingen. En dan is dit te laat aan het licht gekomen.

 

Durf te meten

Wij praten op vaste momenten met onze klanten over onze prestaties. We noemen dit agency performance measurement. Door heel open met elkaar in gesprek te gaan over de kwaliteit van onze diensten zullen we nooit voor verrassingen komen te staan. Bij PSfm hebben we de drive om alles altijd beter te willen doen. Dat zou nooit kunnen als we binnen de relaties die wij met onze klanten hebben niet open over onze problemen zouden praten. Het is net een liefdesrelatie. Als je stopt met communiceren kan je niet aan je relatie werken.

 

Praat altijd met nieuwe leveranciers. Wellicht raak je geïnspireerd. Wellicht ontdek je manieren om je huidige leverancier te laten verbeteren. Maar boven alles. Praat met je huidige leverancier. Vertel wat beter kan of anders kan. Als je niet met elkaar praat is je relatie gedoemd te sterven. En als je tijdens een kennismaking van je stoel wordt geblazen kan je er altijd alsnog voor kiezen om over te stappen. Je kiest in ieder geval altijd voor de oplossing waarmee jij het beste resultaat denkt te behalen.

Case: 20 jaar PSfm
PSfm - 25 / 04 / 2016

20 jaar PSfm

Delen is een feestje!...

Lees artikel
Case: Passen bij de kleur van het PSfm-behang
Human Resources PSfm - 11 / 04 / 2016

Passen bij de kleur van het PSfm-behang

100% kans op de juiste match!...

Lees artikel
Case: Een bezige bij met een goede focus
Jeffrey Asamoah - 30 / 03 / 2016

Een bezige bij met een goede focus

Field Coach bij PSfm...

Lees artikel